Garantie en Klachten
Wij geven om onze producten en doen logischerwijs ons best om deze in topconditie te leveren. Toch komt het wel eens voor dat er een bestelling kapot gaat tijdens transport of dat er iets anders gebeurt waardoor je aanspraak kunt maken op garantie. Op grond van het Europese recht zijn wij aansprakelijk voor elk gebrek van overeenstemming dat binnen een termijn van 2 jaar na de levering van de goederen aan het licht komt. Je kunt aanvullende rechten hebben op grond van het Nederlandse recht. Wanneer je een gebrek aan het product ontdekt dien je binnen een redelijke termijn contact op te nemen met ons. Een redelijke termijn is in ieder geval twee maanden. Onder omstandigheden kan een termijn van langer dan twee maanden ook acceptabel zijn. Indien je tijdig contact met ons opneemt zullen wij zorgen voor een kosteloze reparatie, vervanging of vergoeding.
Je moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.
Wat je van een product mag verwachten hangt af van:
- informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet je ermee kunnen zwemmen)
- het merk
- de prijs
- of het product nieuw is of tweedehands
Koop je iets in de uitverkoop, dan heb je óók recht op een goed product.
Een product is ondeugdelijk als:
- Het niet compleet is
- Het beschadigd is
- Het kapot is of het niet goed doet
- Je er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd
In het geval van natuurproducten zoals mineralen en edelstenen raden wij aan om onderstaande Disclaimer door te lezen.
Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit de schuld van de consument is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat je het product niet goed hebt gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet je bewijzen dat dit niet jouw schuld is en dat het aan het product ligt.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie:
- Normale slijtage van het product
- Schade door impact
- Schade ontstaan door incorrect gebruik*
- *Bij mineralen en edelstenen kan een temperatuurshock er bijvoorbeeld voor zorgen dat deze scheurt of breekt
- *Het in de zon plaatsen van een mineraal of edelsteen kan er voor zorgen dat deze verkleurd
- *Sommige mineralen en edelstenen kunnen niet tegen contact met water of andere vloeistoffen
Disclaimer
Edelstenen, mineralen en fossielen zijn natuurproducten, sommige zijn wel miljoenen jaren oud. Het kan voorkomen dat mineralen en edelstenen niet puntgaaf zijn, ze hebben allerlei natuurinvloeden doorstaan en worden met de nodige kracht en gereedschappen gedolven uit de aarde.
Een kras, deuk, gat, scheur of insluitsel van een ander mineraal in bijvoorbeeld Kwarts komt daardoor vaak voor en ontneemt dan ook zeker niet de schoonheid van het mineraal of de edelsteen. Dit heeft eigenlijk meer te maken met persoonlijke voorkeur. Wij plaatsen product foto's bij alle aangeboden mineralen en edelstenen zodat je een goede impressie hebt van het aangeboden stuk en met een goed gevoel een keuze kunt maken uit het assortiment.
Bij trommelstenen, grid edelstenen, oplegstenen, kleine palm- en handstenen, hangertjes en armbandjes van dezelfde soort zullen geen foto's per product staan. Wij zorgen er voor dat je een mooi product van goede kwaliteit ontvangt.
Sommige mineralen en edelstenen zijn meer kwetsbaar dan anderen, een kristal kan bijvoorbeeld losraken uit een cluster. Dit heeft niks te maken met ondeugdelijkheid van het mineraal maar is een natuurlijk verschijnsel. Hoe er wordt omgegaan met het mineraal of de edelsteen kan wel van invloed zijn op de staat van het mineraal of de edelsteen. Het is belangrijk om jezelf daarvan op de hoogte te stellen, er is veel informatie op het internet te vinden.
Klachten
Het kan altijd voorkomen dat er iets niet helemaal gaat zoals gepland. We raden je aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door met ons contact op te nemen via e-mail. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om een geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur via https://www.webwinkelkeur.nl/kennisbank/consumenten/geschil. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer uw klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het u vrij om uw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.